Yoga Kindhouding – Balasana

Wie denkt niet eens terug aan de periode van kind zijn? De tijd dat je geen zorgen had, niet op de klok hoefde te kijken, niets hoefde voor te bereiden en eigenlijk leefde in het NU. Tijdens een moment van drukte en stress is het soms lastig om hier even van af te schakelen. Toch is het belangrijk om dit wel te doen! Yoga en een meditatie kunnen je hierbij helpen. Daarom zal ik jullie kennis laten maken met de Kindhouding.

Kindhouding – Balasana

De Kindhouding – in het Sanskriet Balasana – is een houding die regelmatig voorkomt in Yin yoga. Verder is het ook een houding die je tijdens alle andere vormen van yoga kunt gebruiken wanneer het even teveel is. Een houding om bij jezelf te komen en de aandacht terug te keren naar de adem. In de Kindhouding maak je jezelf helemaal klein en scherm je jezelf af van de buitenwereld. Een moment om de aandacht naar binnen te keren en helemaal tot rust te komen. 

Een Yin yoga les start vaak met de Kindhouding om ervoor te zorgen dat iedereen volledig ontspant, de aandacht naar binnen keert en opmerkt hoe het voelt. Het is meteen een houding die zorgt voor een stretch voor de achterkant van je lichaam en het opent de borstkas en schouders. Het is mooi om op te merken hoe het voelt om alles volledig los te laten en te ontspannen. Ook is het een fijne houding waar je afstand kunt nemen van laatste gedachten en vervelende gevoelens om ze terug te geven aan de aarde met een uitademing. Met een inademing kun je de kracht en liefde naar binnen laten komen.
Verder is het een handige tussendoorhouding tijdens de Yin les om even na te voelen wat de vorige houding voor je deed en om laatste spanning weer los te laten.

Voordelen van de Kindhouding

Behalve de ontspanning in deze houding zijn er nog een paar hele handige voordelen!

  1. Het kan heel fijn zijn om een meditatie in de Kindhouding te doen. Juist vanwege het gevoel van bescherming in deze houding. Je maakt jezelf klein en schermt je af van de buitenwereld wat ervoor zorgt dat je minder snel wordt afgeleid! Alle soorten van meditaties zijn bruikbaar dus vraag jezelf af waar je behoefte aan hebt. Is het misschien een bodyscan of een meditatie waar je de aandacht richt op de adem, gedachten, gevoelens of geluiden.
  2. Verder zorgt deze houding voor een stretch van de rug. Wanneer je de handen voor je neerlegt, krijg je een stretch van de zijkanten van je lichaam – de flanken -, ook zorgt deze houding voor een kleine stretch van de hamstring.
  3. Ik benadrukte het gebruik van de Kindhouding tijdens de Yin yoga lessen. Natuurlijk kun je het tijdens alle andere vormen van yoga gebruiken. Het is handig om een les te starten met deze houding om even alles los te laten en de aandacht volledig naar binnen te keren. Een ander advies is om naar de Kindhouding te gaan wanneer het even allemaal teveel is. Het zorgt er dan namelijk voor om weer terug naar de adem te gaan.
  4. Het gebruik van de Yoga ademhaling is ook erg handig tijdens de Kindhouding! Op de eerste plaats zou het zo kunnen zijn dat je tijdens een intensieve yoga practice je adem even helemaal vergeten bent. Dit is helemaal niets om je voor te schamen en komt regelmatig voor. Wanneer je dit opmerkt en het niet meteen lukt om de adem weer onder controle te krijgen dan kun je even teruggaan in de Kindhouding en op deze manier de aandacht richten op de adem. Wanneer je weer controle hebt over de diepe en gelijkmatige ademhaling (Ujjayi-ademhaling*) dan kun je weer verder gaan met jouw yoga practice! Een andere tip is om in de Kindhouding de aandacht volledig te richten op de ademhaling. Je kunt proberen om de in- en uitademing gelijkmatig te maken en om dit steeds wat langer te laten duren. Op deze manier heb je ook de mogelijkheid om de mind te ontspannen.
  5. Wanneer je aan de Kindhouding denkt dan zou het kunnen dat je spontaan al een gevoel van ontspanning ervaart. In de Kindhouding hoef je helemaal niets te doen behalve jezelf klein te maken en jezelf te beschermen van de buitenwereld en de vele prikkels. Verder is het een houding waar je alles volledig mag loslaten en gebruik maakt van de zwaartekracht. Hierdoor zul je je zo zwaar mogelijk maken en steeds dieper in de houding gaan.
  6. Misschien heb je wel eens last van angsten/zorgen wat ervoor zorgt dat je niet altijd openstaat voor de buitenwereld. Dan is het heel fijn om het gevoel van veiligheid bij jezelf te kunnen vinden wat je kan helpen om angsten te overwinnen. Een manier om naar dit gevoel te gaan is in de Kindhouding. Juist vanwege de bescherming van de buitenwereld zul je langzaam teruggaan naar het gevoel van veiligheid. Wanneer dit te intens is dan is mijn tip om er iets mee te doen. Een manier is om het te delen met mensen waar je je veilig voelt of eventueel hulp vragen. Verder kan mindfulness erg handig zijn om te leren om te gaan met dat wat er is!
  7. Het zou zo kunnen zijn dat tijdens jouw yoga practice emoties naar boven komen. Ook dit komt regelmatig voor. Een manier om hier mee om te gaan is om in de Kindhouding op te merken wat er is – zonder een oordeel of verwachting! – en om met een uitademing gedachten en gevoelens los te laten en terug te geven aan de aarde. Met een inademing laat je de warmte en kracht van de aarde tot je door dringen.
  8. Als laatste staat deze houding voor volledig loslaten. Het loslaten van spieren, gedachten, gevoelens: eigenlijk staat deze houding voor overgave aan alles. Het is een moment dat je niets anders doet dan aanwezig zijn in de houding en aandacht geven aan dat wat je ervaart. Het loslaten klinkt makkelijk maar is dat zo? Juist vanwege het drukke en complexe leven is het soms erg lastig om een moment helemaal niets te doen en dat is een krachtige les van de Kindhouding. 

*Ik zal jullie binnenkort wat meer vertellen over Pranayama – de beheersing van de ademhaling – en de Ujjayi-ademhaling.

Kindhouding voor thuis

Ik zal jullie hier stapsgewijzes uitleggen hoe je in de Kindhouding komt. Natuurlijk kun je het even nakijken op de video.

Neem even een moment voor jezelf en maak gebruik van een yogamat of een zachte ondergrond.

  • Plaats dan beide onderbenen op de grond en breng ze zoveel mogelijk uit elkaar. Breng dan de grote tenen tegen elkaar en de handen op de grond.
  • Breng dan langzaam je billen naar de enkels (op de hielen) en strek de ruggengraat volledig uit.
  • Strek dan als eerste de armen uit en breng ze langs je lichaam om jezelf te beschermen en heel klein te voelen.
  • Plaats dan je voorhoofd op de grond met je kin ingetrokken. Weet altijd dat wanneer het fijner voelt om op je linkerwang of rechterwang te liggen dat dit ook kan!
  • Probeer dan alles volledig te ontspannen en merk even op hoe dit voelt.
  • Wanneer het fijner voelt dan kun je de handen langzaam naar voren brengen (zorg ervoor dat je schouders niet naar de oren gaan!).
  • Wanneer je jouw houding hebt gevonden dan ontspan, volg de adem en merk op wat er boven komt!

 

[videopress GNwresbQ]

 

Tot slot

Mijn laatste tip voor deze houding is om het eens te doen wanneer je opstaat of juist wanneer je naar bed gaat. Het kan je dan even helpen om de aandacht naar binnen te keren, op te merken hoe jij je voelt en dit dan los te laten en dan stevig contact te maken met de aarde. Hopelijk kunnen jullie hier iets mee en is jullie ervaring positief! Weet dat je met elke vraag of opmerking contact met me op kunt nemen.

Namasté,

Anne