Yoga is voor iedereen: ook voor jou!

Je leest het goed… ook jij kan beginnen met yoga! Regelmatig dat ik mensen tegenkom die me vertellen dat yoga niets voor hun is. De ene vertelt me: ik ben helemaal niet lenig, de andere vertelt heel eerlijk: volgens mij heb ik hier niet het geschikte lichaam voor en weer een ander: mijn lichaam doet niet altijd precies wat ik wil. Lieve mensen, hier gaat het helemaal niet over. Iedereen kan en mag met yoga beginnen! Ik zal je uitleggen wat yoga voor jou kan doen.

Yoga

Yoga is echt voor iedereen! Het staat voor aandacht geven aan jezelf: aan jouw lichaam en jouw adem. Door middel van de ademhaling koppel je het lichaam en de geest. Dit doe je dan met volledige aandacht wat ook betekent dat je dat wat jóuw lichaam aangeeft mag volgen. Juist met een open-mind en zonder vooroordelen. Dit is dan meteen een van de mooiste en moeilijkste lessen van de yoga. Want wie herkent het niet… vinden van jezelf dat je iets móet kunnen?!

Yoga staat voor veel meer dan alleen de ademhaling en het lichaam. Het is een levensstijl die kan zorgen voor balans, innerlijke rust en geluk en dit op de eerste plaats voor jezelf. Wanneer je dit weet te bereiken, dan kun je pas volledig zorgen voor de ander. Naast het fysieke stuk gaat het ook over mediteren, bewust zijn en aanwezig zijn. Dit allemaal kan zorgen voor het niet meer streven naar perfectie en tevreden zijn met jezelf en jouw lichaam.

De eerste stap naar yoga

Wanneer je start met yoga dan is er meteen heel veel waar je op kunt letten: de houdingen, de manier hoe jouw lichaam staat, het aanspannen van de spieren en het onder controle hebben van de ademhaling. Zeker dat je dit niet meteen allemaal moet kunnen! Een tip is dan ook om je niet meteen op alle punten te focussen maar om bijvoorbeeld te starten of je goed in de houding staat. Nu is ieder mens uniek en heeft iedereen een ander lichaam, andere proporties en andere standen van de spieren en het bekken. Dit kan betekenen dan dat je heel soepel en makkelijker in de ene houding vloeit en dat de andere houding erg lastig is – sterker nog dat je er nooit helemaal goed in gaat komen. Dit is ook wel the range of motion genoemd en is de volledige strekking en rekking van een spier wat een bepaald eindpunt heeft.

Dit betekent dus dat er plekken in het lichaam zijn waar je meteen al lenig bent en waar je nog leniger kunt worden. Wanneer je begint met jouw eigen yoga practice dan zul je hier vanzelf achter komen! Het is fascinerend om op deze manier achter de bouw van je eigen lichaam te komen. Ken je trouwens de uitspraak: Practice practice all is coming … het klinkt goed maar in de werkelijkheid is er een bepaald eindpunt in jouw lichaam wat betekent dat je niet meer verder kunt gaan. Dit geldt voor iedereen dus ook voor yogi en yogadocenten. Als yogadocent ben je meestal een bepaald voorbeeld en vanuit deze functie laat je meteen zien dat er voor iedereen een eindpunt is. Wanneer je daar tevreden over kunt zijn… dan ben je al goed op weg op het yogapad*!

Tevredenheid

Terug naar de uitspraak: ik heb niet het geschikte lichaam. Dit is iets wat ik vaak tegenkom. Lieve mensen, wat is het geschikte lichaam?! Ik denk niet dat hier een bepaald label voor is. Alle yogadocenten zijn anders, hebben een ander lichaamsbouw en geven ook allemaal yogales. Wel is het zo dat het over jouw gezondheid gaat en dat het hebben van een goed en stabiel gewicht belangrijk is. In de yogawereld is een gezonde levenswijze erg belangrijk. Dit gaat dan over beweging, mediteren en gezonde en bewuste voeding. Goed voor jezelf en je lichaam zorgen dat is zeker iets wat je kunt doen. Volg wat jij nodig hebt! Dit kan soms verwarrend zijn want wat geeft jouw geest aan en je lichaam. Wat je op zo’n moment kunt doen, is een korte meditatie: even stoppen met denken en de aandacht naar binnen keren en voelen wat jij voelt. Wetend dat elk lichaam geschikt is voor yoga, probeer tijdens jouw yoga practice op jouw eigen lichaam te vertrouwen zonder iets te eisen of naar de buurvrouw te kijken. Elke keer zal het weer anders zijn: de ene keer loopt het vloeiend en soepeltjes en de andere keer net wat minder. Dit heeft dan ook te maken met hoe jij je op dat moment voelt en wat er door je heen gaat: het contact tussen de geest en het lichaam. Probeer dan telkens weer opmerkzaam te zijn en durf op jouw eigen lichaam te vertrouwen. Dit alles zal meewerken aan het gevoel van tevredenheid in jezelf.

Om een houding iets makkelijker te maken en om ervoor te zorgen dat ook jij in de houding kunt gaan, kun je ook gebruik maken van hulpmiddelen als meditatiekussens, bolsters, blokken en riemen.

 

Soms voelt het niet goed…

Soms doet je lichaam niet wat jij wilt... wie herkent dit? Het kan zo zijn dat je regelmatig last hebt van enorme hoofdpijn of migraine, waardoor je misschien wel regelmatig op bed ligt, misschien dat je nek- en rugklachten hebt; wat vaak kan komen door stress een ander voorbeeld is epilepsie: waar je totaal geen controle over hebt. Wat het dan ook is, het zorgt ervoor je misschien niet altijd prettig of veilig voelt in jouw eigen lichaam. Waarom kan ik je yoga dan toch aanraden?

Juist vanwege de start met yoga ga je de aandacht naar binnen keren en opmerken wat jij op dat moment voelt en nodig hebt. Tijdens een korte meditatie lukt het je misschien om de aandacht door het lichaam te verspreiden en extra aandacht geven aan de punten die het nodig hebben. Een voorbeeld is om het met een in-en uitademing zachter en meer ontspannen te maken. Alles wat er dan nog is: de hoofdpijn, de klachten in je nek of rug of eventuele angst laat het zijn en neem het met je mee tijdens de yoga practice! Natuurlijk is het belangrijk om bij ernstige klachten altijd hulp in te schakelen van een professional.

Uit eigen ervaring weet ik dat het soms moeilijk is om hiermee te starten en dat het tijd kost om hier open voor te staan. Je hoeft hier niet voor te vechten, het te ontkennen of je ervoor te schamen want het is er én heel begrijpelijk en menselijk. Wanneer je dit erkent, dan creëer je meteen de ruimte om te kijken wat je dan nodig hebt. Neem je de stap om met een meditatie en jouw yoga practice te starten of nog niet. Ben je hier dan wel bewust van en blijf aardig voor jezelf.

Yoga kan er soms voor zorgen dat gedachten of emoties opkomen: laat dit dan toe. Weet ook dat je altijd naar de yogadocent kunt gaan om dit neer te leggen. Dan kan ze je tools geven en samen met je focussen op jouw positieve kwaliteiten wat ervoor zal zorgen dat je de positieve effecten van yoga ervaart. Ook jij hebt kwaliteiten!

Tijdens de yoga practice geef je de aandacht volledig aan de houdingen, de spieren, de adem en dat kan ervoor zorgen dat je afstand neemt van bepaalde klachten. Juist omdat je er tijdens de meditatie naartoe gaat en na een tijd volledig de aandacht geeft aan jouw lichaam. Je vermijdt niets meer en laat het toe. Wanneer je hier steeds weer naar teruggaat dan kan yoga er onder andere voor zorgen dat jouw pijn minder wordt, jouw stress vermindert en het gevoel van zelfvertrouwen en tevredenheid stijgt!

Toen ik epilepsie heb gekregen was ik het gevoel voor mijn eigen lichaam even helemaal kwijt. Het vertrouwen, de kracht en mijn liefde voor mezelf. Vanwege yoga heb ik dit na lange tijd weer allemaal teruggekregen en inmiddels ben ik enorm dankbaar voor wie ik ben! Dit is iets wat ik tijdens het geven van mijn yogalessen probeer door te geven aan iedereen! Ook jij mag er zijn.

Dus…

Teruggaande naar de start van dit artikel: of je lenig moet zijn, of jouw lichaam geschikt is voor yoga en dat je lichaam niet altijd doet wat jij wilt… ik hoop dat deze tekst laat zien dat het hier niet over gaat in de yoga wereld. Sterker nog dat yoga ervoor kan zorgen dat jouw lichaam steeds leniger wordt. Door yoga zul je erachter komen dat ook jouw lichaam hier geschikt voor is. Je kunt gebruik maken van yoga hulpmiddelen en bij yoga gaat het niet over het uiterlijk of de bouw van het lichaam. Wel is balans en de gezondheid belangrijk. Wanneer jouw lichaam niet altijd doet wat jij wilt en jij toch de stap neemt om met yoga te beginnen dan kan het zorgen voor minder pijn, minder stress en een groei in het gevoel van zelfvertrouwen, tevredenheid en geluk. Hopelijk kunnen jullie hier iets mee en kom ik jullie ooit tegen in het bewandelen van jullie yogapad.
Wanneer je benieuwd bent naar meer informatie of een specifieke vraag hebt dan kun je altijd contact met me opnemen.

Voor mij staat yoga voor balans: balans tussen de geest en het lichaam. Namasté

 

 

(Visited 6 times, 1 visits today)