Yoga

Wat is Yoga?

Yoga is zo’n vijfduizend jaar geleden ontstaan in India. Het idee hierachter was om balans te houden tussen het lichaam, de geest en de ziel. Het beoefenen van de houdingen wordt gezien als een meditatie want het vraagt concentratie en observatie van het lichaam: hier en nu.

Het lichaam en de geest zijn verbonden met elkaar en hebben een wisselwerking op elkaar. Wanneer er veel gedachten zijn, heeft dit ook invloed op de houdingen en vice versa. Met yoga ontwikkel je meer zelfbeheersing, concentratie en innerlijke rust. Verder wordt het lichaam krachtiger en soepeler.

Wat yoga voor je kan betekenen is voor iedereen anders. Voor de een is het om aandacht aan het lichaam te geven en om het soepel te houden. Een ander kan yoga beoefenen om balans te houden tussen geest en lichaam. Een gemeenschappelijk betekenis is om geluk, vrijheid en verzachting te ervaren. Een vrije vertaling hiervan is: streven naar de beste versie van jezelf. Yoga zorgt dan ook voor gezondheid, geestelijke rust en emotionele balans.

Yoga effecten op Lichaam en Geest

  • verbeteren van conditie
  • ontwikkelen van meer energie
  • verbeteren van spieropbouw en flexibiliteit van gewrichten
  • vetverbranding en verbeteren van spijsvertering
  • verbeteren van lichaamshouding en verminderen van rug-, schouder-, nek- en hoofdpijn
  • activeren van zenuwstelsel
  • verbeteren van hormonale huishouding
  • zelfbewustzijn en meer zelfvertrouwen
  • vertrouwen in je lichaamDSC09231.JPG
  • verminderen van stress en meer ontspannen
  • leven in het NU
  • versterken van doorzettingsvermogen en concentratievermogen
  • balans tussen geest en lichaam

Iedereen kan yoga doen! 

Wat kan Yoga voor jullie betekenen?

Ik denk dat yoga veel voor je kan betekenen, juist omdat je de aandacht aan je lichaam geeft en opmerkt wat er is. Naast een meditatie – die altijd onderdeel is van een les – ga je opmerken hoe jouw lichaam zich voelt, waar het toe in staat is en merk je op hoe je daarmee omgaat. Dit is een mooie les van yoga: liefdevolle, accepterende aandacht aan je lichaam geven.

In het begin kan het wennen zijn om op deze manier met je lichaam om te gaan. Dan probeer dit even op te merken en realiseer je dan dat je lichaam tot meer in staat is dan wat jij misschien denkt. Juist vanwege de epilepsie is dit iets wat je misschien helemaal kwijt bent of waar je nooit over nadenkt. Het zou zo kunnen dat je lichaam ineens iets doet waar jij niet om vraagt, waar je geen controle over hebt en waar je van schrikt. Yoga is dan iets wat zorgt dat je de kracht in jouw eigen lichaam ervaart. Verder is het ook zo dat je tijdens de yoga practice de controle houdt over de adem en het lichaam. Dit kan zorgen voor meer zelfvertrouwen en het ervaren van meer kracht in jouw lichaam.

Het thema zelfvertrouwen is ook erg belangrijk. Wanneer je jezelf niet goed of niet helemaal gezond voelt dan heeft dit meestal effect op je zelfvertrouwen. Yoga is een tool die je kan helpen om dit terug te vinden. Omdat je opmerkt wat jouw lichaam allemaal kan en dat je hier – tot een bepaalde hoogte – controle over hebt. In het algemeen, zul je per keer soepeler en flexibeler worden. Ook zul je ervaren dat je de ene keer enorm soepeltjes bent vol met kracht en goed in balans en de andere keer net wat minder. Dit is dan weer afhankelijk van vermoeidheid, concentratie, gedachten en je gestel op dat moment.

Yoga cursus/lessen

Yin/Yang Yoga

Ik sta volledig achter het concept Yin/Yang Yoga en vertel je hier graag wat meer over. Yin/Yang is een symbool wat niet tegenover elkaar staat maar wat streeft naar evenwicht. Balans tussen stil en dynamisch, langzaam en snel, vrouwelijk en mannelijk en koud en warm. Het een kan niet zonder het ander; tegenstellingen die elkaar versterken. Dit geldt dan ook voor de combinatie van de Yoga lessen.

Balans tussen de geest en het lichaam 

Het Yang gedeelte (Power Yoga/Ashtanga Yoga/Vinyasa Yoga) bestaat uit dynamische yoga. Het bestaat uit krachtige houdingen die in flow overgaan en die op het ademritme worden uitgevoerd. Het bestaat uit zonnegroeten, houdingen die overgaan van staande tot zittend tot liggend wat dan vervolgens overgaat in Yin Yoga.

Yin Yoga is een intense yogastijl waarin ontspanning, mindfulness, mobiliteit en soepelheid van bindweefsel en stimulatie van levensenergie samenkomen. Het staat haaks op het hectische en complexe leven. Yin Yoga is een rustige les waarbij je 3 tot 5 minuten in een houding blijft. Verder is er geen gebruik van de spierkracht en mag je je eigen natuurlijke adem volgen. De meeste houdingen zijn zittend of liggend.

Elke les zal starten met een meditatie en wordt afgesloten met een savasana – eindmeditatie – en een kopje thee.

Het is mogelijk om een losse les te volgen en een hele cursus (10 lessen) en elke les duurt 1.15 uur. Tijdens een cursus heb je voldoende tijd om erachter te komen wat yoga voor jou kan doen. Er is altijd ruimte om vragen te stellen en ik zal door de groep lopen om je advies te geven of te ondersteunen. Elke les zal worden aangepast op de groep en op wat jullie nodig hebben op dat moment. Mijn doel is altijd weer om ervoor te zorgen dat je de les afsluit met het gevoel van dankbaarheid, tevredenheid en vertrouwen in jouw eigen lichaam.

Mindful Yoga

Mindful Yoga is een combinatie van mindfulness en yoga. Tijdens deze les zullen we met elkaar in gesprek gaan – afhankelijk van het gekozen thema – en gaan we dit in een meditatie en de yoga practice gebruiken. De yoga zal tijdens deze les net wat rustiger zijn dan een Yin/Yang yoga les.

Het is een prachtige combinatie van de geest en het lichaam en werkt goed mee aan het balans in jezelf.

Benieuwd? Neem dan even contact met me op via de email: Anne of telefonisch: 06 34 12 82 15.

(Visited 17 times, 1 visits today)