Wat is Yoga

Yoga

Yoga is zo’n vijfduizend jaar geleden ontstaan in India. Het idee hierachter was om balans te houden tussen het lichaam, de geest en de ziel. Tijdens yoga probeer je op een beheerste manier oefeningen te doen. Op deze manier leer je het lichaam kennen, beheersen en accepteren.

Het lichaam en de geest zijn verbonden met elkaar en hebben een wisselwerking op elkaar. Wanneer er veel gedachten zijn, heeft dit ook effect op de houdingen en vice versa. Hierdoor ontwikkel je meer zelfbeheersing, concentratie en innerlijke rust. Verder wordt het lichaam krachtiger en soepeler.

Yoga effecten op Lichaam en Geest

  • Verbeteren van conditie
  • Ontwikkelen van meer energie
  • Verbeteren van spieropbouw en flexibiliteit van gewrichten  
  • Vetverbranding en verbeteren van spijsvertering
  • Verbeteren van lichaamshouding en verminderen van rug-, schouder-, nek- en hoofdpijn
  • Activeren van zenuwstelsel
  • Verbeteren van hormonale huishouding
  • Zelfbewustzijn en meer zelfvertrouwen
  • Vertrouwen in je lichaam
  • Verminderen van stress en meer ontspannen
  • Leven in het NU
  • Versterken van doorzettingsvermogen en concentratievermogen
  • Balans tussen geest en lichaam
  • Yoga verlengt de levensduur

Iedereen kan yoga doen!

Verschillende soorten yoga

Er zijn veel verschillende soorten yoga. Nu zijn er twee tegengestelde principes: Yin Yoga en Yang Yoga. Deze combinatie tijdens jouw yoga practice vult elkaar aan en zorgt voor balans tussen het lichaam en de geest.
Yin Yoga is een combinatie van de traditionele Hatha yoga en disciplines uit de Chinese taoïstische traditie. Yin Yoga is een intense yogastijl waarin ontspanning, mindfulness, mobiliteit en soepelheid van bindweefsel en stimulatie van levensenergie samenkomen. Het staat haaks op het hectische en complexe leven. Yin Yoga is een rustige les waarbij je 3 tot 5 minuten in een houding blijft. Verder is er geen gebruik van de spierkracht, geen bandha’s en zware ujjayi ademhaling en zijn de meeste houdingen zittend of liggend.

Yang Yoga (Power Yoga) is gebaseerd op Ashtanga Yoga en is een dynamische yogavorm die bestaat uit een geen vaste serie van krachtige houdingen die op het ademritme worden uitgevoerd. Verder wordt er gebruik gemaakt van de flankademhaling (ujjayi ademhaling) en vanwege de vinyasa’s is er een flow. Het bestaat uit een meditatie, zonnegroeten en oefeningen die overgaan van staande tot zittend tot liggend en afsluiten met een savasana.

Presentatie1

De combinatie van Yang Yoga en Yin Yoga

Yin en Yang staat voor balans. Balans tussen stil en dynamisch, langzaam en snel, vrouwelijk en mannelijk en koud en warm. Het een kan niet zonder het ander; tegenstellingen die elkaar versterken. Dit geldt dan ook voor de combinatie van de Yoga lessen en zeker in de westerse levensmanier.

De westerse levensmanier heeft veel weg van de Yang: presteren, vooruitgang, doelgericht: het bereiken van dingen. Dit leidt regelmatig tot stress, hoofdpijn, een burn-out. Om weer in balans te komen, is de Yin een verbindende kracht en zorgt het om weer contact met het lichaam te krijgen in stilte. Yin staat voor de “zijn-modus”: accepteren, loslaten en terug naar jezelf komen. Yin is dus langzaam, statisch, zacht en gaat over overgave en loslaten (de spieren!).

Door deze twee Yoga lessen te combineren, houd je het lichaam en de geest in balans.

Yang Yoga

Onder Yang Yoga vallen verschillende types yoga. Ben je benieuwd? Hieronder staat meer informatie wat onder mijn portfolio valt.

  • Mindful Yoga
  • Hatha Yoga
  • Power Yoga
  • Vinyasa Yoga
  • Vinyasa/Ashtanga Yoga
  • Yin Yoga
  • Yang / Yin Yoga

Yoga en een (chronische) ziekte of aandoening

Vanwege eigen ervaring (epilepsie) is mijn specialisatie het aanbieden van yoga voor mensen met een (chronische) ziekte. Het doel van deze lessen is om terug in het lichaam te gaan en hier vertrouwen in te krijgen. Op deze manier balans creëren tussen de geest en het lichaam. Elke yoga les wordt aangepast aan de groep en iedereen is welkom.

Namasté!