Mindfulness

"Je hoeft niet sneller te gaan om intenser te leven" - David Dewulf

Wat is mindfulness?

Wanneer was het de laatste keer dat je volledig aanwezig was in hét moment. Die keer dat je naar een prachtige zonsondergang keek, luisterde naar mooie muziek of die keer dat je echt verliefd was. Op zo’n moment doe je helemaal niets maar ben je gewoon.

Mindfulness betekent aandacht geven op een speciale manier: bewust, op het moment zelf en niet oordelend (Jon Kabat-Zinn). 

Het is een korte zin maar ook makkelijker gezegd dan gedaan. Want wanneer ben jij bewust van waar je bent en wat je aan het doen bent? En hoe vaak komt er automatisch een oordeel of een spontane mening ben je op? 

Hoe jammer kan dat wel niet zijn. Het leven kan zoveel makkelijker, mooier en simpeler zijn: aanwezig zijn in het moment, zonder extra mentale bagage.

Mindfulness kan je hiermee helpen. Het  staat heel simpel gezegd voor het trainen van je eigen aandacht. Waar jouw aandacht is, daar ben jij. Het gaat over de kunst om aanwezig te zijn in het hier en nu. Zonder spontane impulsen, vastgeroeste patronen en automatische gedachten. Om gedachten te zien als mentale processen die komen en gaan; in plaats van feiten waar je van alles mee moet doen. 

Hierdoor leef je bewuster en intenser, wat ervoor zorgt om beter jouw eigen grenzen te bewaken. Het wordt makkelijker om je te concentreren en te ontspannen. Ook wordt de geest rustiger en vind je meer balans tussen de geest en het lichaam. 

Je wordt kalmer, komt positiever in het leven te staan en leert vanuit nieuwsgierigheid en mildheid naar situaties te kijken – ook dingen die je liever zou willen vermijden. 

Voor wie?

Mindfulness is geschikt voor iedereen: of je nu last hebt van stress en onrust, onzekerheid, angst of pijn of gewoon omdat je meer rust en balans wilt in je leven. Uit steeds meer onderzoek blijken de positieve effecten van mindfulness-beoefening. Je krijgt namelijk een grotere vertrouwdheid met je lichaam en geest waardoor je in staat bent om bewuste keuzes te maken en een verbetering in je concentratievermogen.

In het kort:

  • Meer bewustwording
  • Vermindering van stress
  • Meer energie
  • Betere nachtrust
  • Beter om kunnen gaan met lichamelijke klachten en pijn
  • Vermindering van piekeren
  • Beter om kunnen gaan met depressieve klachten of herstellen van een burn-out
  • Betere concentratie
  • Toename van zelfvertrouwen
  • Herkenning van dagelijkse patronen
  • Leven naar wat jij nodig hebt
  • Meer balans in het leven
  • Bewuster leven en meer kunnen genieten van het leven

Anne

Vanuit eigen ervaring biedt Anne mindfulness, compassie en yoga voornamelijk aan voor mensen die last hebben van fysieke en / of mentale pijn. Ze kan zich namelijk goed verplaatsen in situaties die pijn doen en weet ook hoe lastig het kan zijn om hiermee om te gaan. Nu is het tijd om iets te kunnen betekenen voor de ander en vindt ze het heel waardevol.

Meer informatie kun je vinden onder het blokje “pijn“.

Mijn favoriete mindful moment: bewust aanwezig zijn op het strand en kijken naar de zonsondergang.