Wat is mindfulness en de cursus/training

Wat is mindfulness?

Mindfulness staat heel simpel gezegd voor het trainen van je eigen aandacht. Als mens zijn we vaak druk met van alles. We zitten vaak met ons hoofd in de wolken, te piekeren over de toekomst en te denken aan hoe dingen in het verleden zijn gegaan. Eigenlijk zijn we dus regelmatig niet in het NU. Het maakt dat we veel missen van wat er op het moment aanwezig is; hoe we ons echt voelen en wat er om ons heen gebeurt. Hoe fijn zijn niet die momenten dat je even helemaal in iets op kunt gaan, bijvoorbeeld een zonsondergang of luisteren naar muziek?

Mindfulness helpt je om over te stappen vanuit de “automatische piloot” naar de “zijn-modus”. In plaats van je automatisch te verzetten tegen vervelende gevoelens, probeer je om op een accepterende, niet oordelende manier erbij stil te staan. Je staat jezelf toe te voelen wat je op dat moment ervaart. Dit is een vaardigheid die je kunt oefenen. Net als dat je met sporten je spieren traint, kan je geest ook leren tot rust te komen. Om niet meteen overal op te reageren. Om vastgeroeste patronen te ontdekken en meer keuzevrijheid te krijgen. Om gedachten te zien als mentale gebeurtenissen die komen en gaan in plaats van feiten waar je van alles mee moet doen. Het resultaat? Je wordt kalmer, komt positiever in het leven te staan en leert vanuit nieuwsgierigheid en mildheid naar situaties te kijken – ook dingen die je liever zou willen vermijden. Teruggaande naar mijn quote als “balans: compassie voor jezelf!” Waarbij je pas dan echt aandacht aan de situaties om je heen kunt geven.

Voor wie?

Mindfulness is geschikt voor iedereen: of je nu last hebt van stress en onrust, onzekerheid, angst of pijn of gewoon omdat je meer rust, balans wilt in je leven en meer zou willen genieten van het leven. Uit steeds meer onderzoek blijken de positieve effecten van mindfulness-beoefening. Je krijgt namelijk een grotere vertrouwdheid met je lichaam en geest waardoor je in staat bent om bewuste keuzes te maken en een verbetering in je concentratievermogen. In het kort:

  • Vermindering van stress
  • Betere concentratie
  • Betere nachtrust
  • Beter om kunnen gaan met lichamelijke klachten en pijn
  • Vermindering van piekeren
  • Beter om kunnen gaan met depressieve klachten of herstellen van een burn-out
  • Toename van zelfvertrouwen
  • Herkenning van dagelijkse patronen
  • Meer balans in het leven
  • Bewuster leven en meer kunnen genieten van het leven

Waar bestaan de trainingen uit?

De gehele training bestaat uit acht sessies van 2 tot 2,5 uur waarbij er telkens een ander thema aan bod komt. Vast onderdeel is mediteren, aandacht-oefeningen, eenvoudige bewegingsoefeningen om meer aandacht te geven in het dagelijkse leven. Tussen de trainingen door oefen je thuis aan de hand van audiomateriaal met begeleide meditaties. Daarnaast krijg je een werkboek mee waarmee je je verder verdiept en aan de slag gaat.

De training kan zowel gevolgd worden in een groep als op individuele basis. In groepsverband is het prettig dat je ook leert van en deelt met anderen. Op individuele basis kan het programma meer toegespitst worden op jouw eigen doelen en wensen. In beide gevallen hebben we een kort intakegesprek om kennis te maken en je doelen te bespreken.

Wat is een workshop dan?

Allereerst is een workshop voor iedereen geschikt. Afhankelijk van welke workshop, zal het een meditatie zijn om even terug naar het NU te zijn of om het gebruik van mindfulness weer even te verfrissen. Het is ook erg geschikt voor de mensen die twijfelen om een mindfulness training te volgen! Meer informatie: mindfulness workshops.

Tot slot: vergoeding vanuit de werkgever

Werkgevers zijn vaak bereid de kosten van een mindfulness training te betalen. Hiervoor zijn opleidings- en ontwikkelbudgetten én budgetten voor duurzaamheidsbevordering beschikbaar. Vraag altijd bij je werkgever naar de mogelijkheden voor een vergoeding.

(Visited 59 times, 9 visits today)