Wat is mindfulness?

Mindfulness betekent het geven van aandacht op een bepaalde wijze:

doelgericht, in het heden en niet-veroordelend – Jon Kabat-Zinn

Mindfulness helpt je om over te stappen vanuit de “automatische piloot” naar de “zijn-modus”. In plaats van je automatisch te verzetten tegen vervelende gevoelens, probeer je om op een accepterende, niet oordelende manier erbij stil te staan. Je staat jezelf toe te voelen wat je op dat moment ervaart en word je daar bewust van. Dit is een vaardigheid die je kunt oefenen.

Net als je met sporten je spieren traint, kun je de geest ook leren te concentreren en tot rust te komen. Om niet meteen overal op te reageren, om vastgeroeste patronen te ontdekken en meer keuzevrijheid te krijgen. Om gedachten te zien als mentale gebeurtenissen die komen en gaan. Vergeet niet dat gedachten geen feiten, maar slechts gedachten zijn. Helaas zijn zo’n 70% van al onze gedachten negatief. Op deze manier kun je onderzoeken wat de effecten van gedachten (de geest) kunnen zijn op emoties en het lichaam.

Wat is het resultaat wanneer je hier bewuster van wordt? Je wordt kalmer, komt positiever in het leven te staan en leert vanuit nieuwsgierigheid en mildheid naar situaties te kijken – ook dingen die je liever zou willen vermijden.

Mindfulness is dus een prachtige manier om effectiever en gezonder te leven en te werken en telkens naar je essentie terug te keren. De werkzaamheid van mindfulness zit hem in het bewust schakelen tussen doen en zijn, tussen actie en reflectie.

Mindfulness effecten

Mindfulness is geschikt voor iedereen: of je nu last hebt van stress en onrust, onzekerheid, angst of pijn of gewoon omdat je meer rust, balans wilt in je leven en meer zou willen genieten van het leven. Uit steeds meer onderzoek blijken de positieve effecten van mindfulness-beoefening. Je krijgt namelijk een grotere vertrouwdheid met je lichaam en geest waardoor je in staat bent om bewuster keuzes te maken en meer te genieten van het leven. In het kort:

  • Vermindering van stress
  • Betere concentratie
  • Betere nachtrust
  • Beter om kunnen gaan met lichamelijke klachten en pijn
  • Vermindering van piekeren
  • Beter om kunnen gaan met depressieve klachten of herstellen van een burn-out
  • Toename van zelfvertrouwen
  • Herkenning van dagelijkse patronen
  • Meer balans in het leven
  • Bewuster leven en meer kunnen genieten van het leven

Ben je benieuwd naar wat mindfulness voor jou betekent?

Live in the Flow biedt mindfulness cursussen aan voor een groep als wel als voor een individu. In groepsverband is het prettig dat je ook leert van de anderen en je kunt jouw ervaring in de groep delen. Op individuele basis kan het programma meer toegespitst worden op jouw eigen doelen en wensen. In beide gevallen hebben we een kort intakegesprek om kennis te maken en je doelen te bespreken.

Daarnaast zijn er ook verschillende mogelijkheden voor een workshop. Kijk snel verder wat bij jou past!