Wat is compassie?

Met mindfulness maak je ruimte, met compassie vul je de ruimte met warmte.

Mindfulness en compassie gaan hand in hand. Met mindfulness leer je om aanwezig te zijn in het hier en nu, zonder iets te willen veranderen en zonder oordeel. Compassie gaat verder… het betekent de pijn opmerken, voelen, doorleven en omarmen. Dit vanuit een liefdevolle, aandachtige en rustige houding.

Waarschijnlijk herken je het wel dat dit veel makkelijker is voor de ander dan voor jezelf. Daarom gaat het ook over zelfcompassie. Pas wanneer je aandacht aan jezelf geeft met een liefdevolle houding, dan pas kun je dit ook echt voor de ander doen.

Compassie biedt jou aandachtige ruimte voor alle gevoelens van pijn, angst, ongemak. Compassie ontstaat in de ontmoeting van de pijn of een stressreactie (wat ontstaat in het sympathische zenuwstelsel). Dit ga je trainen tijdens deze cursus.

Met deze compassie training ontdek je hoe je tegenstellingen kunt balanceren. Dus wanneer er tijdens een situatie boosheid opkomt dan is er ook liefde, als er wanhoop is dan is er ook hoop en als er onrust is dan kan er ook rust zijn.

Compassie training

Tijdens de (zelf-) compassie training maken we gebruik van de vier elementen van compassie:

  1. pijn ‘echt’ zien
  2. meevoelen en dieper begrijpen
  3. de diepe wens hebben dat het beter gaat
  4. iets (of niets) doen

Ook maken gebruik we van de 3 emotieregulatie systemen, gericht op veiligheid, bevrediging en sociale verbondenheid. Deze training bestaat uit 8 sessies gebaseerd op een thema. Denk hierbij aan de compassievolle metgezel, de innerlijke criticus en het kompas van je hart. Verder komen veel meditaties en ademoefeningen aan bod.

Ben je benieuwd naar meer informatie dan kun je altijd even contact met me opnemen.