Compassie – 4 weekse beginnerscursus

Met mindfulness maak je ruimte, met compassie vul je de ruimte met warmte.

Mindfulness en compassie gaan hand in hand. Met mindfulness leer je om aanwezig te zijn in het hier en nu, zonder iets te willen veranderen en zonder oordeel. Compassie gaat verder… het betekent de pijn opmerken, voelen, doorleven en omarmen. Dit vanuit een liefdevolle, aandachtige en rustige houding.

Waarschijnlijk herken je het wel dat dit veel makkelijker is voor de ander dan voor jezelf. Daarom

gaat het ook over zelfcompassie. Pas wanneer je aandacht aan jezelf geeft met een liefdevolle houding, dan pas kun je dit ook echt voor de ander doen.

Compassie biedt jou aandachtige ruimte voor alle gevoelens van pijn, angst, ongemak. Compassie ontstaat in de ontmoeting van de pijn of een stressreactie (wat ontstaat in het sympathische zenuwstelsel). Dit ga je trainen tijdens deze cursus.

Deze compassie beginnerstraining is gebaseerd op de 4 elementen van compassie:

  1. pijn ‘echt’ zien
  2. meevoelen en dieper begrijpen
  3. de diepe wens hebben dat het beter gaat
  4. iets (of niets) doen.

Elke sessie is gebaseerd op een thema en wordt gecombineerd met een meditatie, ademoefeningen en een oefening in de groep. Denk hierbij aan de compassievolle metgezel, de innerlijke criticus en het kompas van je hart. 

Is zelfcompassie niet jouw sterkste eigenschap maar ben je wel op zoek naar een ontwikkeling hierin dan past deze korte, duidelijke en effectieve training bij jou!

Deze training start op vrijdag 5 juli van 1330 tot 1500 uur en op zondag 7 juli van 1100 tot 1230 uur.

  • vrijdag 5, 12, 26 juli en 16 augustus
  • zondag 7, 14, 21, 28 juli

De kosten voor deze training bedraagt € 95 (excl. BTW).